środa, 18 czerwca 2014

W jakiej kolejności uczyć kota sztuczek?

Kolejność nauki sztuczek jest dość ważna, ponieważ ma duży wpływ na to, jak szybko kot będzie się uczył i czy będzie to dla niego trudne.


Najlepiej zacząć od najprostszej, czyli "siad". Kiedy kot zna "siad" można przejść do "pieska preriowego", a następnie ćwiczyć sztuczki związane ze skakaniem takie jak "hop do góry", "hop przez obręcz", "hop przez krzesło".

Kolejną grupą sztuczek są te, przy których wykorzystujemy naprowadzanie kota - są to "kółko" w wersji 1 i 2, "ósemki między nogami", "wstań", "wyjdź z kuchni", "obróć się". Tutaj "poziom trudności" jest podobny, więc nie ma dużego znaczenia od czego zaczniecie.

Inną łatwą sztuczką jest "na miejsce". Kot nauczony jej może uczyć się "hop na nogę", "hop na człowieka", "hop na plecy", "czołgaj się", "do ściany", "waruj", "do nogi", "zamknij drzwi" i "przytul się".

Gdy kociasty umie już kilka komend, może się uczyć sztuczek "łapkowych". Pierwszą z nich jest "podaj łapę", kolejne to "pa pa", "żółwik", "piątka", targetowanie, "kubeczki", "proś", "odbij (piłeczkę)", "obłap (rękę)".

Sztuczki takie, jak "zostaw", "czekaj", "zastrzelony kot", "daj głos", "machaj ogonem", "czołganie tyłu kota", "drapaj", "idź tyłem", "fikołek", "chodź na 2 łapkach", "przegląd kota", "weź (do pyszczka)" nie mają dużego związku z innymi.

Czyli ogólnie rzecz biorąc, większość sztuczek można zaliczyć do jednej z tych 4 kategorii. Kiedy kot nauczy się już pierwszej sztuczki z danej kategorii, to kolejne łatwiej mu pójdą. Nie znaczy to jednak, że jeśli kot umie podawać łapę, to bez żadnej nauki zrobi "pa pa". Ale nauczy się tego dużo szybciej, niż gdyby nie umiał "podawać łapki".

Trudno jednoznacznie stwierdzić, która sztuczka jest łatwa, a która trudna, bo zależy to od kota :). Jeden łatwiej nauczy się "warowania", a inny po 2 minutach będzie umiał miaukać na komendę.

Powodzenia :)

27 komentarzy:

  1. My jesteśmy przy siad :p Na gest usiądzie, ale chyba tylko wtedy gdy mam coś do jedzenia, więc jeszcze musimy powtarzać. Potem się zobaczy, ale post przydatny:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to 3mam kciuki za dalsze postępy w nauce :) (i w odchudzaniu też ;))

      Usuń
  2. Udało mi się zmotywować do porobienia czegoś z kotem, jakoś ogarnął "poproś" i "daj łapę", kiedy trzymam coś dobrego, ale na tym poprzestaniemy. Sztuczkowanie mnie denerwuje, cierpliwości nie posiadam, u kota też zero skupienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha ha, no trudno, dobre i to ;). Przy braku cierpliwości faktycznie nauka nie ma dużo sensu.
      Ale "zero skupienia u kota" to bardzo częste odczucie, czasem to nieprawda bo kot się interesuje, ale np. najpierw musi się poobcierać o wszystko.

      Usuń
  3. Mój kot potrafi wykonywać "siad" i "prosi"- do nauki reszty sztuczek jakoś obojgu nam brak chęci :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. Na pewno się uda, to mądre kotki :)

      Usuń
  5. Już od jakiegoś czasu zbierałam się do tresury moich dwóch kotek. W końcu udało mi się zacząć systematycznie poświęcać im czas na naukę i od kilku dni siadają. Bardzo niewiele konkretnych i uporządkowanych informacji po polsku znalazłam na ten temat w internecie, ale Twój blog to dokładnie to, czego szukałam. Będę tu stałym bywalcem! Dzięki za świetną robotę i pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło czytać takie komentarze :) życzę wam powodzenia :)

      Usuń
  6. Mamy Norwega Leśnego
    Pierwsze opanował dawanie noska eskimoska na komendę :) te koty same daja noska jak chcą ale od tego zaczelismy :)
    Dzisiaj daje łapę, piąteczkę, jak zapukam palcem wskazującym w podłogę to już tu jest i zaczyna siadać :) wszystko na głos z gestem bo to koty czytają :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Eh, też mam Norweskiego leśnego ( 25% mieszany z dachowcem ). Jest urodzony Października 2014 r. zaczęłam od ''łapa'' jednak mam wrażenie że mnie ignoruje D: Czasami poda łapę a czasami mnie zignoruje i pójdzie gdzie indziej. To jeszcze kociak więc troszkę go rozumiem. Powoli ale do przodu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może używasz za mało atrakcyjnych przysmaczków? Ps. nie ma czegoś takiego jak kot w 75% norweski leśny. Może być rasowy albo dachowiec, ew w typie rasy.

      Usuń
  8. w kolejności mój kot nauczył się w około 2 miesięcy najpierw SIAD pużniej POPROŚ dalej PĄTKA a pużniej HOP na krzesło i HOP na drugie krzesło które jest nieco dalej niż pół metra dalej i jesze ZEJDŹ z krzesła. używam metody z klikerem (ważne aby podawać tylko najlepsze smakołyki dla kota i aby je zmieniać)

    OdpowiedzUsuń
  9. a co zrobić gdy kot jest leniwy i woli spać niż się uczyć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zachęcić go smacznym jedzeniem ;) na pewno nie śpi 20h/dobę, może po prostu jest mało aktywny bo nikt nie poświęca mu czasu i mu się nudzi?

      Usuń
  10. Ja mojego kota nauczyłam: siad, daj łapę, waruj, poproś. Teraz uczę go skakać przez przeszkodę. :) Koty to bardzo inteligętne zwierzęta. Jeżeli poświęci się trochę czasu da się osiągnąć cel.

    OdpowiedzUsuń
  11. Odpowiedzi
    1. poproś - merdaj mu szynką wysoko (troszke) szynką / przysmakiem aż poprosi i ją mu daj :D
      a reszty nie wiem
      Mam nadzieje że pomogłam :3

      Usuń
  12. Hej, dzięki za ciekawe tutoriale, mi się udało nauczyć mojego trzymiesięcznego kota wskakiwać na komendę na ramię i tam siedzieć, ale teraz muszę wrócić do podstaw i nauczyć go siadać, warować, itp. :P
    czy miałabyś jakieś wskazówki, jak nauczyć kota wchodzić do kieszeni w bluzie? Mam taką specjalną bluzę do noszenia zwierzaków http://www.demilked.com/cat-pouch-pocket-hoodie-mewgaroo/ i robimy postępy z wchodzeniem do środka, ale to jeszcze nie pełen sukces.

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam rosyjskiego niebieskiego i chce go nauczyć paru komend tylko nie wiem czy to będzie proste bo raczej nie jest chętny do współpracy ale liczę że się uda i zastanawiam sie czy nie jest za stary ma 1 rok

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy koty syberyjskie są chętne do nauki?

    OdpowiedzUsuń
  15. Mój kot już prawie umie siad. Potem zacznę go uczyć ,,Piesek preriowy" To super zabawa takie szkolenie kota. :D

    OdpowiedzUsuń
  16. Twój blog jest super przydatny :D mamy brytyjczyka, który jest trochę grubaskiem😂😂 i planuje go nauczyć paru sztuczek :p mam nadzieję, ze się uda, chociaż tak jak niektórzy mam wrażenie ze czasem mnie ignoruje😂😛 mam jeszcze pytanie: kot ma 2 lata (wiem, troche Stary na naukę) i czy opłaca się kupować kliker? Na razie używam słowa nagradzającego, ale mam właśnie wrażenie, ze czasami je ignoruje :/ wydaje mi się, ze kliker 'slyszalby bardziej'. Czy to słuszne? :p Pozdrawiam, mam nadzieję ze odpowiesz😊😊

    OdpowiedzUsuń
  17. Cześć. Uczę się rosyjskiego przy użyciu https://preply.com/pl/warszawa/korepetycje-z-rosyjskiego. Chciałbym znaleźć dodatkowe źródła, aby ćwiczyć i poprawiać swoją wiedzę i zacząć naukę nowych języków. Jak możesz mi pomóc?

    OdpowiedzUsuń