środa, 11 czerwca 2014

Co je Lu (i co jadła wcześniej)

Czyli o wszystkich suchych i mokrych karmach, dodatkach i przysmaczkach jakie jadła kota, jak często i w jakich ilościach je oraz aktualny koszt wyżywienia koty. 


Lu trafiła do mnie razem z saszetką Whiskasa i puszką suchej karmy tej firmy. Okazało się jednak, że dużo chętniej je chrupki Porta21 sensible grain gree. Mimo nagłej zmiany karmy nie było dużych problemów kuwetowych, więc Whiskasa oddałam bezdomnym kotom. Oprócz chrupek z Porty kota jadła też mokrą karmę Grau.
Mokrą karmę jadła 2-3 dni w tygodniu, w pozostałe dni chrupki. Czasem dostawała też surowe mięso i żółtko. Początkowo tylko patrzyła się na nie zdziwiona i nie chciała jeść, ale po kilku tygodniach jadła mięso równie chętnie co whiskasy :).

Lu miała nadwagę, więc odważałam jej porcje. Dzięki temu (i zdrowszej diecie) powoli chudła, aż do uzyskania wagi 3.8kg, którą utrzymuje do teraz.

sylwetka koty

Kiedy Lu zjadła Portę, kupiłam jej duży worek Applawsa. Jadła go ponad rok. Potem miała kilka małych opakowań różnych karm. W międzyczasie zjadła też dużo rodzajów puszek i saszetek. Oto lista karm, które jadła (nie liczę łiskasów):

suche:
-Porta21 Finest Sensible
-Applaws Kitten
-Acana Grasslands
-Pronature Holistic Duck&Orange
-Applaws Chicken&Salmon
-Orijen Fish
-Power of Nature Meadowland Mix

mokre podstawowe:
-Grau
-Catz Finefood
-Animonda Carny
-Power of Nature
-GranataPet
-Feringa
-ZiwiPeak
-Animonda Exotic
-Lily's Kitchen
-Herrmanns Menu
-Defu Bio

mokre uzupełniające:
-Cosma
-Miamor
-Cheffy
-Princess
-Monge
-Animonda Ocean
-Applaws
-Moonlight Dinner
-Schesir
-Brit
-Evangers
-Almo Nature
-SushiCat
-Thrive

przysmaczki:
-Thrive
-GranataPet
-Feringa
-Dokas
-Tigeria
-Catz Finefood
-Trixie
-O'Canis
-no i jeszcze takie coś w stylu Dokasa, nie pamiętam nazwy, oraz marketowe kiełbaski wysokomięsne dla psa :)

Obecnie Lu je na śniadanie chrupki, a potem ma 2 posiłki z mokrej karmy. Ostatnio czasem jeszcze po kolacji dostaje trochę surowego mięsa albo dłużej z nią ćwiczę i najada się przysmaczkami, można więc powiedzieć że ma 4 posiłki dziennie. Czasem zamiast mokrej karmy w południe i na pierwszą kolację dostaje surowe mięso.

Teraz je suche PoN mix, 20g raz dziennie. Potem ok. 50g mokrej karmy rozdzielonej na 2 posiłki, do każdego porcja wody - ok. 70ml. Do tego przysmaczki lub mięso w raczej małej ilości.
Z mokrych karm teraz je Defu Bio kurczakowe, Animondę Carny z sarniną, Lily's Kitchen z jagnięciną i Herrmanns z gęsi, w proporcjach 4:2:1:1 - i tak 5 dni w tygodniu, a w weekend saszetkę lub małą puszkę karmy filetowej (teraz mamy Cosmę, Thrive i Almo Nature).
Z mięsa je głównie kurczaka - mięso z małymi kostkami, chrząstkami, tłuszczem, czasem trochę skóry. Co kilka dni surowe żółtko.

No to teraz koszty.
Sucha karma - ok. 22zł/msc
Mokra karma - ok. 47zł/msc
Przysmaczki - ok. 15zł/msc

Razem to ok. 84zł. Oczywiście to się zmienia w zależności od tego jakie karmy kupię i ile kota je przysmaczków. To 84zł to taki przybliżony koszt na ten miesiąc.

No i na razie to tyle. Lista wypróbowanych karm pewnie jeszcze nieco się powiększy (ale nie bardzo), nie wykluczam też że zmienię sposób karmienia koty (ilość i rodzaj posiłków).

Planuję napisać też post o upodobaniach żywieniowych Lu :). Miałam to opisać tutaj, ale tak się rozpisałam, że z takim "dodatkiem" to już by było za dużo na raz.

35 komentarzy:

  1. Uzbierało się tego trochę, na monotonność w diecie Lu chyba nie narzeka:)
    I taka śliczna jest *.*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękujemy bardzo :)

      He he, no jest trochę :). Lubię testować nowe karmy, i niestety kota się do tego przyzwyczaiła, nie chce długo jeść tego samego.

      Usuń
  2. Mój kot Harold, czyli moja największa miłość pożera dosłownie wszystko. Czasem dziwię się, że on żre więcej od psa, a przerażająco gruby nie jest. Weterynarz też mówi, że wszystko z nim w porządku. Najbardziej kocham mojego kota za jego cudowny charakter, to jak bardzo jest do mnie przywiązany, choć mimo to nieco niezależny, jak każdy kotek. Twoja kicia jest naprawdę śliczna <3
    Pozdrawiam :) adaszwarc.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też miałam takiego kociaka, ale mimo swojego apetytu był szczuplutki jak syjam (a był dachówkiem) :).
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Asiu,ale ta Lusia ma u ciebie dobrze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się o to :D. Twoje kociaste też mają super warunki, dobrą pańcię no i kocie towarzystwo. Ale moje Kote chyba woli zostać jedynaczką.

      Usuń
  4. Chcialam poczytac o smaczkach O'Canis, ale nie moge znalezc ich wersji dla kotow.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo moja kota jadła te dla psów ;). Z psich przysmaczków jadła też PlanetPet i gryzaki z suszonego mięsa. Przysmaczki psie i kocie niczym się nie różnią, no może wielkością ;). Tzn. mam na myśli te dobrej jakości. Jeśli jest przysmaczek dla psa z samego mięsa, to czemu by go nie dawać kotu ;)?

      Usuń
  5. Wyprowadzasz Lu w obrozy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ale tylko wtedy kiedy smycz ma znaczenie jedynie psychologiczne ;). Tzn żeby kota wiedziała, że teraz nie może się rozbiegać i szła tam gdzie ją prowadzę, i wtedy po dojściu na dobrze ogrodzoną część podwórka spuszczam ją ze smyczy. Nigdy jeszcze sama nie zaczęła wspinać się na siatkę, ale na wszelki wypadek jak kota się za bardzo rozhasa przypinam jej smycz lub linkę.
      Jak jest duże ryzyko, że kota będzie chciała biegać i skakać, albo np. kiedy po 3 godzinach na lince kota chce wracać do domu i wręcz ciągnie smycz, albo u weta - wtedy zawsze zakładam jej szelki. (Odpowiednie do ciągnięcia i szarpania, czyli guardy albo norweskie.)

      Usuń
  6. Mysle, ze warte wyprobowania sa jeszcze smaczki takie jak
    Catcaviar
    TubiCAT
    Yarrah Bio
    Kabanosy PREMIUM
    Almo Nature
    CFF Snackz
    Cosma
    Gimpet
    Miamor
    Sanabelle (grain free i shiny hair)
    Tigeria
    Thrive

    Wszystkie dostepne na zooplus :-)

    Na keko.pl jeszcze sa
    Dr Seidek
    Maced
    Brit Care
    Applaws
    Beaphar

    :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. CFF, Tigerię i Thrive miałyśmy. Zastanawiałam się nad Cosmą, P. kabanosami, AN i Yarrah, ale ostatecznie jeszcze nie kupiłam - może kiedyś. Applaws i Brit jakoś mnie nie zachęca ceną i smakami. Ten "catcaviar" jest w zooplusie tak ukryty, że przyznam że dopiero teraz zauważyłam :). TubiCata, Gimpeta, Miamora, Sanabelle, Maced, Beaphara i dr Seidl nie kupuję ze względu na ich skład (kota je przysmaczków dość dużo, więc ich jakość ma dla mnie znaczenie).

      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Moim zdaniem TubiCat (jak na paste) ma calkiem niezly sklad.
      CFF mialam zamowic, ale odstraszyly mnie te konserwanty. Wzielam wiec catcaviar

      Usuń
    3. Z TubiCatem no to nie wiem, tylko 1/3 łososia (i to nie "mięsa z łososia" tylko "łososia"), dużo jakichś skrobii, tłuszcz roślinny, niewiadomego pochodzenia białko.
      I jak dla mnie to trochę za duże te tubki, kota ma zwykle ok. 10 rodzajów przysmaczków, zanim zjadałby tą tubkę pasta mogłaby się zepsuć ;).

      Usuń
    4. Na opakowaniu jest napisane, ze mieso z lososia. :-)
      Wlasnie przyszla paczka z m.in. Cosma Snackies. Skusila mnie promocja. Tak pewnke bym jej ni wziela. No i nie zaluje :-)
      Garfield zajada sie jak nie wiem! 26g to tak naprawde duzo sztuk. Sa malutkie. Smaczki sa bardzo lekkie, wrecz wiorowate. Przypominaja pianke do okien :-) . Wystraszylam sie, ze ich nie zje. Bylam zdziwiona :-). Moge je smialo polecic :-)

      Usuń
    5. Aa, to zmienia postać rzeczy. Chociaż to nieco dziwne, bo zawsze mi się wydawało że składy z zoo+ są wiarygodne.

      Cosmy jeszcze nie miałyśmy, dziękuję za opinię :). A ile jest tych kawałków w porównaniu do "zwykłych przysmaczków? tzn. taka tubka to mniej więcej ile g "normalnych" przysmaczków?

      Usuń
    6. Oj ciezko mi okreslic. Moze dwa razy tyle? Naprawde nie jestem pewna, ale smaczki sa strasznie lekkie. Aktualnie mam otwarte Dreamis i 2-3 kawalki Cosmy to mniej wiecej waga jednego ciasteczka.
      A co do pasty to w niemieckojezycznym skladzie napisany jest losos, a w angielskim mies z lososia. No i wbrew pozorom tubka nie jest bardzo duza. Dla jedmego kota wystarczy na 2-3 dni.

      Usuń
    7. Dziękuję za informacje :) przy następnych zakupach pewnie wezmę Cosmę z kaczki albo ryby :)

      Usuń
    8. Mam nadzieje, ze sie nie rozpisalam i nie narzucam sie z tymi informacjami?
      A tak poza tym, kiedy czytalam twoje posty na forum myslalam, ze jestes kolo 30 :-)

      Usuń
    9. Nie no gdzie tam, takie informacje bardzo mi się przydają ;).

      Naprawdę koło 30? :D

      A z którego forum tu trafiłaś? :)

      Usuń
    10. Z koty.pl :-)
      Powaznie :-) Zdziwilam sie, jak zobaczylam twoj profil :-)
      Tez mam 16 lat, koncze I klase liceum :-)

      Usuń
    11. Miło to czytać :)
      Jaki masz nick na forum?

      Usuń
    12. Radarka.
      Na forum zbytnio sie nie udzielam, zwykle prosze o pomoc :-)

      Usuń
  7. Gdzie kupujesz defu bio?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupowałam w zooplusie, ale wycofali ze sprzedaży ;(. Bardzo szkoda, bo to była jedyna ekologiczna karma z dobrym składem i normalną ceną. Poza uzupełniającymi (Renske i Biopur) z ekologicznych została tylko Lily's kitchen, ale niestety cena 5zł za tackę to dla mnie za dużo ;/.

      Usuń
    2. A Herrmanns Bio?

      Usuń
    3. W zooplusie. Tam chyba najtaniej, no i w tym sklepie kupuję żwirek.

      Usuń
    4. No wiem, ale to też karma bio podstawowa ;)

      Usuń
    5. Herrmanns nie jest tak dobrze zbilansowany. Nie ma suplementów.
      Ale za to ma b. dużo tłuszczu, więc go kupuję, ale nie jako jedyną mokrą karmę.

      Usuń
  8. A moglabys dokladnie jakie smaki karm mokrych i smaczkow jadla kota?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wypisać wszystkie, czy któreś szczególnie Cię interesują? :)

      Usuń
    2. A będziesz o tym pisała w poscie o upodobaniach Lu?

      Usuń
    3. Aha :-)
      A kiedy bedzie ta notka?

      Usuń
    4. Za jakiś tydzień. Chcę jeszcze sprawdzić, czy kota polubi inne smaki Almo Nature (na razie jadła jeden i to była chyba najmniej chętnie jedzona karma, jaką jej dałam ;)).
      Mam do wypróbowania jeszcze 2 smaki.

      Usuń