czwartek, 8 maja 2014

Tresura w praktyce - korzystanie z kuwety

W dzisiejszym poście dowiecie się, jak nauczyć korzystania z kuwety kota, który pierwszy raz ją widzi oraz jak sprawić żeby kot, który czasem załatwia się do kuwety, a czasem poza nią, wybierał kuwetę.



Jeśli twój kot załatwiał się do kuwety i nagle przestał, poczytaj najpierw tutaj.

Pierwszym co należy zrobić to przygotowanie odpowiedniej "toalety". Oznacza to średniej lub dużej wielkości odkrytą kuwetę z drobnym żwirkiem bentonitowym (taki żwirek jest najlepiej akceptowany, nie slyszałam jeszcze o kocie który nie lubiłby drobnego bentonitu, a załatwiałby się do innego żwirku). Szczególnie polecam żwirki Tigerino Canada i Golden Grey.

Niektóre koty mają uraz do kuwety. Dzieje się tak np. gdy właściciel na siłę przetrzymywał go w kuwecie, podczas korzystania z niej zaatakował go inny kot itp. Wtedy dobrze jest zmienić kuwetę na inną, bardzo różniącą się od poprzedniej, i postawić ją w innym miejscu.

Koty są bardzo czyste, dlatego aby nauka dobrze poszła żwirek musi być świeży. Oznacza to mycie kuwety i wymianę żwirku co 5-10 dni (zależy od żwirku), a wybieranie zbrylonych grudek co najmniej dwa razy dziennie.

Do nauki przydadzą się też przysmaczki - najlepiej bardzo atrakcyjne, takie których kot nie dostaje w innych sytuacjach.

Kiedy mamy już wszystkie niezbędne "kuwetowe akcesoria" możemy przystąpić do nauki.

Delikatnie zanieś kota do kuwety. Od razu go pochwal i rzuć na podłogę obok kuwety przysmaczki. Ważne jest, aby nie karmić kota w kuwecie, bo wtedy nie będzie chciał się w niej załatwiać. Pogłaskaj kota i mówiąc do niego spokojnym głosem ponownie umieść go w kuwecie. Staraj się go tam zatrzymać nieco dłużej i nagródź go. Przy tym należy pamiętać, żeby nie przytrzymywać kota w kuwecie na siłę i kiedy chce z niej wyjść! To spowoduje złe skojarzenia, a to zupełne przeciwieństwo naszego celu.


Następnym razem idź z kotem do kuwety kiedy spodziewasz się, że może chcieć się załatwić. Najczęściej koty załatwiają się kilkanaście minut po posiłku i po zbudzeniu się. Zwracaj też uwagę na to, czy kot szuka sobie "toalety" - podchodzi w jakieś miejsce, obwąchuje je, może też drapać łapką. Kiedy zobaczysz takie sygnały zanieś kota do kuwety, postaraj się żeby przy tym się nie zestresował. Gdyby okazało się, że to nie jest jednak właściwy moment zachowuj się jak w akapicie wyżej. Natomiast kiedy kot zdecyduje się załatwić pochwal go i daj mu przysmaczki w większej ilości, niż gdy tylko siedział w kuwecie. Nagradzaj każde użycie kuwety i wejście do niej.

Po kilku dniach zacznij stopniowo zmniejszać ilość przysmaczków. Potem co kilka użyć kuwety nie nagradzaj kota. Stopniowo zmniejszaj częstotliwość nagród aż dojdziesz do momentu, kiedy nagradzasz kota co 2-3 dni albo rzadziej. Powinno to długo trwać, około 3 miesięcy. Wtedy załatwianie się do kuwety będzie już nawykiem, i wystarczy że będziesz je wzmacniać co jakiś czas.

39 komentarzy:

  1. Ale co zrobić gdy kto załatwia się normalnie do kuwety....póki jest ktoś w domu. Ale jak tylko jest sam, to po powrocie do domu gospodarz zastaje smród i kupy gdzieś po kątach (w 3 ustalonych, powtarzających się miejscach). (Dwa razy został przyłapany gdy się zapomniał i poszedł nasrać na podłogę gdy ludzie byli w domu. )?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw trzeba się zastanowić czemu kot tak robi. Jak długo nie ma nikogo w domu (ile godzin)? Kiedy kot załatwia się na podłogę jest coś w kuwecie? Co robisz gdy widzisz że kot chce się załatwić poza kuwetą? Był kiedyś w jakiś sposób karany za załatwianie się na podłogę? Kot sika zawsze do kuwety, a tylko qpki robi poza nią?

      Usuń
  2. Witam, wspaniały blog takiego właśnie szukałem :)
    Mam mały problem ponieważ mój kot 10 miesięczny załatwia się na jedno z łóżek niestety nie wiedziałem że kotka nie wolno karać i czasami mu się za to dostało klapsa ( oczywiście w granicach rozsądku ) teraz pytanie czy jest jeszcze szansa ,aby od uczyć go tej przypadłości.
    Proszę o ewentualną odpowiedź będę ,bardzo wdzięczny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :)
      Czy kot miał robione badania krwi i moczu? Może załatwia się poza kuwetą z powodu choroby.

      Zawsze jest szansa, a nawet jak kot całkiem się nie oduczy tego zachowania to może przynajmniej będzie wybierać łóżko tylko co kilka tygodni.
      Jaki masz żwirek?
      Zwiększ częstotliwość czyszczenia kuwety, jeśli nie ma Cię długo w domu to daj kotu drugą, żeby zawsze miał czyste miejsce do załatwiania się. Nagradzaj kota za używanie kuwety. Na początku pilnuj go kiedy jest duża szansa że się załatwi i zanoś do kuwety.
      Łóżko przykrywaj dużym kawałkiem foli. Dodatkowo do foli możesz przykleić taśmę dwustronną. Wtedy folia nie tylko ochroni łóżko, ale też zniechęci kota do chodzenia po niej (koty nie lubią kiedy coś im się lepi do łapek).

      Powodzenia :)

      Usuń
  3. A próbowałaś nauki korzystania z toalety? Zakupiłam taki zestaw i teraz po remoncie łazienki, kiedy kuweta wraca na swoje miejsce, zaczynam trening :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Udało się? Sam się zastanawiam nad takim rozwiązaniem, jestem ciekaw opinii Anmor na ten temat!

      Usuń
  4. Mój problem wygląda następująco. Ok. 3 tygodnie temu adoptowałam schroniskowego kotka. Kotka ma ok. 3 lat. Jak się okazało niekuwetkowa. Pierwszej nocy obsikała nam ubrania i matę prysznicową. Do kuwety bała się wejść. Gdy starałam się tam ją kłaść jak szukałą miejsca na siusiu, wybiegała jak poparzona.
    Postanowiliśmy więc przyzwyczajać ją do kuwety zaczynając od pudełka. Wzieliśmy duże pudło i wsadziliśmy tam użytą przez nią matę prysznicową. Kotka zaczęła się tam grzecznie załatwiać, także stopniowo dosypywaliśmy do pudełka żwirek całkowicie zatępując matę. Obok pudełka cały czas stała otwarta kuweta z czystym żwirkiem. Kotka jej nadal unikała.

    Po ok. 5 dniach przygarnęliśmy drugiego kotka, też dziewczynka, kuwetkowa. Po ok. tygodniu od przygarnięcia pierwszej kici, wyrzuciliśmy zupełnie pudełko (wymieniane w międzyczasie kilkakrotnie z powodu przemoknięcia i smrodu). Została tylko kuweta. Pierwsza kotka bardzo niechętnie, ale zaczęla z niej korzystać, było tak przez 2 dni. Druga kotka bezproblemowa.

    Kupiliśmy drugą kuwetę. Tym razem zamykaną. Używamy do niej tego samego żwirku. Pierwszą postawiliśmy w ubikacji, druga w łazience. Z zamykanej korzysta druga kotka.
    Pierwsza najpierw zaczęła sikać bezpośrednio przed zamykaną kuwetą (niemontowaliśmy drzwi) na kafelkach,m a ok. 2 dni później zaczęła znów sikać po panelach, obsikała zabawki dziecka, zrobiła nam kupę na łóżku i zaczęła załatwiać się pod prysznicem. Unika jednak kuwety. Także tej otwartej.

    Dzisiaj gdy przyłapałam ją kilka razy na tym, że kuca do sikania, wyniosłam ją do otwartej kuwety. Za każdym razem wyskakuje jak poparzona... W końcu zamknęłam ją w łazience z kuwetą.. w ciągu kilkunastu sekund zrobiła siku na kafelkach :(

    Próbowałam już umieszczać kawałek kupki narobionej w innym miejscu w kuwecie. Używałam kocimiętki. Żwirek mamy benitynowy. Kotki się lubią. Nie karcimy jej za znalezione niespodzianki.
    Kafelki po niespodziance szoruje chlorem, inne rzeczy natychmiast są prane. Dywany wszystkie pościągane...

    Nie biorę pod uwagę jej oddania, ale myślę, że jej problemy z trafianiem do kuwety mogły być przyczyną jej oddania.

    Kotka jest u nas 3 tygodnie, zadomowiła się w pełni po 2ch dniach. Potrzebuje pomocy! Co robić żeby nauczyć ją korzystanoa z kuwety?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widocznie kotce w tej kuwecie coś bardzo nie odpowiada. Albo w umiejscowieniu kuwety. Trzeba w takiej sytuacji jak najszybciej znaleźć miejsce ustawienia kuwety, jej rodzaj i wypełnienie które będzie odpowiadać kotu, im szybciej tym łatwiej będzie nauczyć załatwiania się głównie tam (wiem z doświadczenia ;)). Luśka zachowywała się podobnie, od razu wybiegała z kuwety i nie dawała się namówić na korzystanie z niej. Okazało się że po przestawieniu kuwety w spokojniejsze miejsce i wsypaniu do niej innego żwirku jednak kuweta nie jest taka straszna.
      Te kotki wcześniej się znały? Jesli nie, to na pewno dla nich ogromny stres i nie ma się co dziwić, że kotka załatwia się poza kuwetą...

      Usuń
  5. Proszę o pomoc.
    Trochę nie w temacie ale kot ciągle przy załatwianiu się w kuwecie brudzi sobie ogon kupą i roznosi po całym domu co zrobić aby przestał jak na razie muszę go myć bo nie mam pomysłu.
    Proszę o pomoc.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podpowie mi ktoś cos ?

      Usuń
    2. Wydaje mi się , że problemem jest konsystencja kału, jest zbyt luźny. Kupka kotka powinna być zwarta, a kot po każdym wypróżnieniu najczęściej sam jest w stanie zadbać o czystość sierści.
      Może to kwestia diety. Mojemu kotu zdarzały się takie sytuacje we wczesnym dzieciństwie, wyrósł z tego.

      Usuń
  6. Witam:) po pierwsze bardzo ciekawy blog:) kilka dni temu dostalam kotka dzikuska z "podwórka" ma ok 8-9 tygodni. Je sam,pije wode i korzysta z kuwety jednak robi tam tylko siku,kupki niestety sa wszędzie indziej.. dawałam juz kupke zebrana z podlogi do kuwetki jednak nic nie dalo. Chce rowniez zaznaczyc ze kocurek jest jeszcze nie oswojony nie da sie dotykac,troszke sie chowa choc stoponiowo zaczyna wychodzic..Prosze o kilka cennych rad:) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeszcze maluszek, w tym wieku koty często nie trafiają do kuwety. Ja bym się skupiła na oswajaniu go, im bardziej będzie oswojony tym łatwiej będzie go nauczyć takich rzeczy typu korzystanie z kuwety.

      Usuń
  7. A gdy nasrał mi do poscieli ? I sra caly czas ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nasrał ci do pościeli. Weź się naucz wyrażać swoje myśli i jasno formułować pytania, bo wychodzi ci to gorzej niż mi a to już duże osiągnięcie.

      Usuń
  8. Witam, mam pytanie, może ktoś mi pomoże. Moja kotka ma 8 lat, jakoś w wieku 2 lat zaczęła posikiwać poza kuwetą, to na łóżko, to na dywan, wysterylizowałam ją, myślałam, że to rozwiąże problem, niestety nie. Ma takie swoje okresy, że od czasu do czasu zesika się trzy razy na dywan w ciągu dwóch dni i jest spokój. Ostatnio jednak trochę przegięła i w ciągu tygodnia zesikała się z 7 razy w dwóch pokojach w tych samych miejscach. Zorientowałam Się dzisiaj, że w tych miejscach bawiła się często poduszeczką z kocimiętką i tutaj pytanie, czy to możliwe, że czuje w tych miejscach zapach tej kocimiętki i dlatego tam sika? Proszę o odpowiedź, bo już nie wiem co może być przyczyną :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno jest zdrowa? Próbowałaś ją nagradzać za używanie kuwety?

      Usuń
  9. Ma problem z kociakiem, którego ktoś znalazł na podwórku. Dostałam go, kiedy miał miesiąc. Podobno, nie miał matki i przypuszczam, że stąd bierze się problem. Kot sika do kuwety, natomiast kupy załatwia obok. Nie jestem w stanie go tego oduczyć. Przestawiam kuwetę w to miejsce, w którym się załatwia, ale to nie przynosi efektu. Czy ktoś ma pomysł, jak go tego oduczy?.

    OdpowiedzUsuń
  10. kiedy mój kot kiedy wychodzi to próbuje mnie gryzc. dlaczego? proszę o jak najszybszą odp..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kot to zwierzę, a nie maszyna. Nie można stwierdzić dlaczego coś robi po takim krótkim opisie.

      Usuń
  11. Witam czy blog jest aktywny ?

    OdpowiedzUsuń
  12. W archiwach jest że ostatnia nota była w czerwcu tego roku i pisze w niej o długo oczekiwanym powrocie :) ale nic od tamtej pory nowego nie ma :(

    OdpowiedzUsuń
  13. Witaj mam problem z dwu letnia kotka wczesniej zalatwiala sie w odkrytej kuwecie co zrobic aby zalatwiala sie w zamkn ietej kuwecie ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw obok starej kuwety postaw nową, wyciągnij z niej drzwiczki. Nagradzaj kotkę jeśli zdecyduje się użyć zakrytej kuwety. Jeśli będzie się załatwiać głównie do zakrytej to zabierz tą odkrytą i gotowe. Jak bardzo chcesz zamontować drzwiczki, to najpierw upewnij się że kot się ich nie boi i wie jak ich używać.

      Usuń
  14. Witam, proszę o pomoc w zrozumieniu mojej kici, problem jest następujący: Donut załatwia się do kuwety regularnie ja czyszczę po czym następuje aż nagle zaczyna siusiac po za kuweta (kupie robi normalnie do kuwety) po czym ja natychmiast myje kuwete zmieniam żwirek na świeży donut raz zrobi siusiu do świeżego i siusia tuż obok kuwety co zrobić? Wypaźyć kuwete? Może śmierdzi jej i siusia obok? Proszę o pomoc jak zachęcić ją do ponownego siusiac do kuwety?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brzmi to jakby coś kotu nie odpowiadało w żwirku. Ja bym dostawiła kotu drugą kuwetę z innym. Jaki ma teraz?

      Usuń
  15. Serdecznie dziękuję za odpowiedź od zawsze używam żwirka silikonowego sprobuję drugą kuwetę jej dostawić dodam że Ona 2 Tygodnie siusiała do kuwety po użyciu trenera a potem nagle zsiusiała się przy drzwiach o co jej chodzi ? Nie karam jej za siusianie a ona sie chowa kiedy widzi że sprzątam po niej .

    OdpowiedzUsuń
  16. Szukam porady, naprowadzenia na właściwe rozwiązanie w sprawie
    zachowania kota,
    w połowie listopada dowiedziałam się,że na
    stacji paliw błąka się kot na 3 łapach.Po paru próbach udało się
    złapać kota, dzięki pomocy weterynarza.Okazało się,że kotu ktoś lub
    coś odcięło kawałek tylnej łapy i wystaje sama kość.Weterynarz
    przeprowadził amputację prawej tylnej łapy 20 listopada. Ponieważ
    opiekuję się kotami wolno żyjącymi i prowadzę tzw "dom
    tymczasowy" to zabrałam kota do siebie.Nie znam przeszłości
    kota,nie wiem czy miał kuwetę czy był kotem wychodzącym.Weterynarz
    ocenił,że kot ma około 8-9 miesięcy.Niestety kot mimo różnych prób
    nie korzysta do dzisiaj z kuwety.To znaczy od 4 dni wypróżnia się w
    kuwecie,natomiast sika na podkłady które rozłożyłam w mieszkaniu,bo
    wcześniej posikiwał na podłogę albo na dywanik w łazience.Dzisiaj
    miał zrobione USG nerki i pęcherz ok.Kot jest wykastrowany. Na zdjęciu
    jest w kaftaniku, którego już nie nosi.Myślałam,że może był to
    protest przeciwko kaftanikowi.Ale już nie nosi kaftanika a dalej nie sika
    do kuwety.
    Jeszcze dodam ze w domu są 2 inne koty.Jeden to 7 miesięczny kastrat
    znaleziony na podwórku a drugi ma około 4 miesięcy i został podrzucony
    w miejsce gdzie dokarmiam koty.Koty korzystają z kuwety.Generalnie jakoś
    dogadują się między sobą.Nie wiem co zrobić żeby trzyłapek zaczął
    korzystać z kuwety.Zmieniłam żwirek nie pomogło, dałam do kuwety
    kawałki gazet tez nic to nie dało. Nikt go nie będzie chciał adoptować
    jezeli będzie dalej taki problem.
    Bardzo proszę o jakieś nakierunkowanie ewentualnie wskazanie do kogo
    zwrócić sie z pomocą.Pytałam weterynarza czy w czasie zabiegu kastracji
    mogło dojść do jakiegoś błędu i ten powoduje jakiś ból i dlatego
    kot wyraza to protestem p/kuwecie.Serdecznie pozdrawiam
    Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  17. moj kot caly czas zalatwial sie w kuwecie ma 14 lat tylko czasem mu sie zdarza i jak wychodzi do ogrodka to na trawe zrobi kupe co zrobic aby tego nie robil

    OdpowiedzUsuń
  18. Już nie potrzebuję porady w sprawie kota na 3 łapach, poradziliśmy sobie sami,strasznie rzadko ktoś fachowy tu zagląda.Życzę powodzenia innym.
    Grażyna

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam pytanie do ekspertów.
    Mam małe mieszkanie i najlepsze miejsce dla kuwety jest w łazience.
    Niestety ponieważ w nocy pracuje piec gazowy zwykłem zamykać drzwi od łazienki na noc tak od 1 do porannego karmienia kota. Czy mogę to zrobić kotu? Czy on to zrozumie?
    Dziękuje z góry za odpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zły pomysł. Ja bym w takiej sytuacji zamontowała w drzwiach kocie drzwiczki.

      Usuń
  20. Dzień dobry, mama kota od pół roku wszystko było dobrze do pierwszej kąpieli. Po niej zaczął robić nam do wanny, zaczęliśmy ja zamykać i w sumie problem się rozwiązał. Az czas przyszedł na druga kąpiel i zaczął robić nam obok wanny. Kupiłam drugą kuwetę i postawiłam obok wanny. I było wszystko dobrze załatwiał się do niej. Ale jak zmieniłam mu żwirek w kuwecie to znowu zaczął się ten problem. Nie mogę z nim dojść do porozumienia próbowałam mu tłumaczyć ze zle robił chlapałam go wodą i wsadzałam do kuwety. Czy ktoś ma może pomysł jak mam z nim się porozumieć aby robił do kuwety ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chlapanie kota wodą tylko pogorszy sprawę. Daj mu do kuwety taki żwirek jak chce i nagradzaj za korzystanie z kuwety.

      Usuń
  21. Witam, mam maluszka kotkę około 2 mce. Jak jest u mnie w pokoju, tu też stoi kuweta to rano np robi wszystko do kuwety. Gdy natomiast ma do dyspozycji cale mieszkanie to sika albo w przedpokoju albo w kuchni na kafelki. Kupki zawsze robiła w kuwecie. Chociaż ostatnim razem zrobiła gdzieś kupkę w salonie i nie mogliśmy jej znaleźć mimo iż było czuć że gdzieś jest... Mam wrażenie ze jeszcze nie ogarnia takiej przestrzeni i gdy mu się zachce to nie ma czasu na szukanie kuwety tylko robi gdzieś w kąciku...
    PAWEŁ

    OdpowiedzUsuń
  22. Czy przenosząc małego kotka do kuwety mogę złapać go za karczek, czy będzie to raczej odebrane przez niego jako coś negatywnego?

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam. Man mały problem. Pięć dni temu adoptowalismy kotke ze schroniska. Od razu bezproblemowo zaczęła korzystac z kuwety. Od drugiego dnia minimum jeden raz dziennie robi kupke poza kuweta na panele. Nadmienie, ze kupki sa rowniez w kuwecie wiec z niej tez korzysta... jak poradzic sobie z tym problemem???

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam. Bardzo proszę o pomoc - dwa dni temu przygarnęliśmy kotka. Byliśmy u weterynarza, powiedział, że kotek ma 4 miesiące. Jest cudowny, bardzo przyjazny, lubi się przytulać, nie boi się, je i pije, jedyny problem mamy z kuwetą. Kotek pierwszego dnia zaczął załatwiać się poza kuwetą, ale od razu włożyłam go do kuwety - dokończył w środku i już robi kupkę do kuwety. Niestety siusiu robi w różnych miejscach w domu. Kiedy budzi się lub zachowuje tak, jakby szukał miejsca zabieramy go do kuwety, mówimy do niego, ale kotek wychodzi z kuwety i nie robi w niej siusiu. Wczoraj po przebudzeniu bardzo dużo czasu spędziłam z nim w łazience gdzie ma kuwetę, kilka razy go do niej wkładałam, rozmawiałam z nim, a on po wyjściu z łazienki, gdzie nie zrobił siusiu, zsikał się na dywan w pokoju. Zaniosłam go potem od razu do kuwety, żeby wiedział, gdzie powinien zrobić siusiu. Mówiłam do niego. Kiedy zwinęliśmy dywan, zrobił siusiu w przedpokoju. W ciągu dnia wkładamy go do kuwety, żeby się z nią oswajał. Dodam, że w kuwecie jest żwirek bentonitowy - bezzapachowy. Co jeszcze można zrobić, żeby kotek zaczął robić siusiu do kuwety? Bardzo dziękuję za pomoc i serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  25. Kończy mi się cierpliwość odnośnie syfu w mieszkaniu z tego powodu, że dwóm kociakom nie chce się korzystać z kuwety. Nic na naukę nie pomaga a zawarte tu porady nic nie dają. Niby jak się mam siersciuchow zapytać o typ czy rodzaj piasku? O miejsce na kuwety? Po angielsku, chińsku czy na migi???

    OdpowiedzUsuń