wtorek, 7 stycznia 2014

Sztuczka "Piesek preriowy"

Ta sztuczka również nie należy do trudnych. Jeśli kot ją umie można zacząć z nim naukę skakania wzwyż. Jest wiec jakby podstawa do bardziej złożonych komend. Będę opisywać tu więcej takich sztuczek.

Lu podczas treningu na spacerze
Nazwa wzięła się stąd, ze zwierzak robiący tą sztuczkę powinien stać tak, jak piesek preriowy.

A wiec zaczynajmy. Ćwiczenie rozpoczynamy kiedy kot siedzi. Ważne jest, aby od początku wykonywać gest, którym potem będziemy kotu oznajmiać ze ma stanąć na 2 łapkach. Moze to być np. pocieranie palcem wskazującym o kciuk nad kocią głową, nieco z tylu. Jeśli kot jest obojętny na twoje gesty i nie chce się podnieść ani o milimetr, to weź do reki przysmaczka i wtedy staraj się kota zachęcić do wstania. Jeśli się udało - gratulacje, nagródź kota kilkoma snakami. Tak, jak przy poprzedniej sztuczce, należy teraz przekonać kota aby zrobił tak bez przysmaczka w twojej ręce. Czyli powtórzyć kilkanaście razy z przysmaczkiem i potem takim samym gestem - już bez. Kiedy mruczek się domyśli o co ci chodzi obficie go nagrodź aby zachęcić do powtórzenia tej sztuczki.

W następnych wpisach będzie o sztuczce "hop" do góry, o obcinaniu pazurków i przysmaczkach.

30 komentarzy:

  1. Jedno pytanko... Co zrobić jeśli kot, zamiast stawać na łapkach skacze chcąc złapać np. smakołyk?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja uczyłem właśnie komendy siad a ona zamiast siadać to odrazu robi pieska preriowego i na początku też łapał się mojej ręki a później już próbował bez łapania się,tylko na tylnych łapach :)

      Usuń
  2. Widocznie trzymasz rękę z przysmaczkiem za wysoko.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ok...Dzięki za porady. Jak będę miała czas to spróbuję... Jeszcze raz dzięki ;*

    OdpowiedzUsuń
  4. Proszę bardzo, po to założyłam tego bloga :).

    OdpowiedzUsuń
  5. Mój kot jest jakiś tępy... XD Sadzam go, a potem trochę za głową tak na ok. 5 cm trzymam przysmaczek... On łapie moją rękę, aby ściągnąć przysmaczek... Próbowałam na różnych wysokościach i w różnych położeniach (za głową, przed, obok). On nadal to samo. Da się jakoś inaczej go tego nauczyć czy coś? Piąty raz próbuję zrobić tą sztuczkę, ale on nie rozumie że chce aby stanął na łapkach bez łapania mojej ręki. Pomóż ...

    OdpowiedzUsuń
  6. Ha ha, podstawowa zasada to nie myślenie o swoim kocie jako o głupiej istocie ;). Miałam nawet o tym wpis zrobić. W twoim przypadku kot nie jest za głupi, tylko za mądry. Po co miałby stać w tej niewygodnej pozycji bez żadnego podparcia, skoro może złapać się ręki? Ja rozwiązałam ten problem używając podłużnych przysmaczków (np. kabanosik pokrojony wzdłuż, cienki i długi pasek wędliny lub sera). Ewentualnie można przysmaczek nabić na wykałaczkę/ patyczek do szaszłyków. Wtedy kot nie ma się o co opierać. Czyli wyglądałoby to tak, że najpierw zachęcasz kota do stanięcia na tylnych łapkach za pomocą podłużnego przysmaczka, a po paru udanych "sesjach treningowych" zachęcasz go do stawania tak samym gestem. Jak tylko kot się podniesie dajesz mu przysmaczek. Dobrym sposobem na przekonanie kota, że warto tak stać jest podawanie kilku przysmaczków w czasie kiedy kot stoi na tylnych łapkach. Podajesz po jednym, małym przysmaczku do czasu jak kot stoi. Jak tylko usiądzie przestajesz dawać. Znowu każesz mu stanąć i dajesz przysmaczki do czasu aż nie usiądzie. Jeśli to dobrze przeprowadzisz kot szybko załapie o co chodzi. Powodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj moją trudno by było czegoś takiego nauczyć, bo ona woli trzymać się ziemi i czekać aż jedzenie samo do niej przyjdzie xd
    Sztuczka ciekawa ^^ Lu ma tak dużo fajnych obróżek, zachwycam się xd Jej w ogóle nie przeszkadzają? Moja próbuje ściągać i ją gryzie...
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może nie byłoby to takie trudne, w końcu chodzi o to żeby podnieść tylko przednią część, a doopinka jest na podłodze. Jak dostanie za to smakowitą nagrodę, to myślę że zgodziła by się na taki wysiłek ;).

      Piszesz, że kotka się odchudza. Może nauczysz ja skakania przez obręcz? Jak już się tego dobrze nauczy, to większość nagród mogłaby stanowić jej karma, np. kot skacze, dostaje łyżeczkę mokrej karmy, skacze, dostaje przysmaczek, 3 razy karma, raz przysmaczek, znowu przysmaczek, potem dwa razy karma, i tak w losowej kolejności aż skończy się przydział przysmaczków i mokrej karmy. Tak samo można z suchą. Kot przy okazji trochę się porusza.

      Usuń
    2. Zapomniałam o obróżkach. Koty one w ogóle nie obchodzą. Na początku trochę denerwowały ja adresówki, ale już się przyzwyczaiła.

      Do obróżki można przyzwyczajać tak samo, jak do szelek. Opisywałam to w trzeciej części poradnika spacerowego.

      Usuń
    3. Spróbujemy, jak opanujemy siad i zobaczymy jak to będzie.
      Jak odchudzanie dobrze pójdzie i waga się coś znaczniej ruszy (ciężko z nią idzie, oj ciężko) to może i coś kupię :) Na razie jeszcze sama karma, jeśli coś się uda to będzie nagroda. Musze ją zmusić jakoś do ruchu, ustawiam jej drogę z karmy po domu, mogę wzbogacić trasę obręczą. :)
      O jeszcze do tego nie doszłam, zaraz przeczytam. Może przy następnym zamówieniu uda mi się kupić prawdziwą obrożę. Uwielbiam moją kicię w obróżce ^^.

      Usuń
    4. Ile kotka waży i ile ma ważyć docelowo? Ile dajesz jej karmy i jakiej? Może dostaje za dużo.

      Do uwiązywania lepsze są szelki, a jak już obroża to koniecznie szeroka. Kupujesz może w zooplusie?

      Usuń
    5. http://czterylapyipazury.blogspot.com/2014/04/co-u-nas-nasza-metoda-odchudzania-soni.html
      Proszę, tutaj wszystko opisałam. Tak.

      Usuń
  8. mój kot wykonuje tą sztuczkę tylko przy zabawce na sznurku smakołyka nie ruszy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zmień przysmaczki ;). A może zjadłby coś innego? Np mały kawałek mięsa, sera, gotowanych podrobów.

      Usuń
  9. Dzień dobry. Mam podobny problem co " Frugusek " . Móje 2 kotki ŁAPIĄ zdobycz. Kupiłam im opakowanie kabanosków , które kochają, spróbowałam trzymać je raz wyżej, raz niżej, ale ciągle je łapią ( również próbując oprzeć mi się na ręce :) ) , później próbowałam z tymi szaszłykami! skaczą na nie i je chwytają. co jeszcze innego mogłabym zrobić, aby dało się zrobić tą sztuczkę ?

    Z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie od razu jak podskoczą oddajesz im smakołyk. Rób tak, żeby chwilę musiały wytrzymać w tej pozycji zanim dostaną nagrodę. Potem nagradzaj je tylko jeśli ograniczają udział łapek w utrzymywaniu się ;)

      Usuń
  10. Fajna sztuczka, muszę jej nauczyć moją kocicę, bo bardzo mi się podoba.
    Lu ślicznie ją wykonuje i fajnie zdjęcie ci wyszło.

    Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mój kot tylko gapi się w smakołyk, i kręci się w kółko, tak żeby wygodniej mu było zjeść to co trzymam w dłoni :/. O zrobieniu pieska preriowego ani chociaż podniesieniu łapki nawet nie myśli. Jak go nauczyć tej sztuczki?

    OdpowiedzUsuń
  12. Zajebista sztuczka ziomek ! elo

    OdpowiedzUsuń
  13. Mój kot też skacze do ręki i ją łapie. Powtarzam mu : '' Łapki w dół '' i '' Nie łap mojej ręki '' . Jednak on ciągle chcę mi zrobić na przekór ( tak myślę ). Jeśli już da łapki w dół traci równowagę i się przewraca w tył, żal mi go wtedy. Jak już spróbuje to traci balans. Próbowałam na różnych wysokościach. Ale nic z tego ... poratuj mnie, proszę! I jeszcze pytanie w jakim wieku najlepiej szkolić kota ? Mój kocik jest urodzony 09 Października 2014 roku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, przecież kot nie rozumie ludzkiej mowy ;). Źle myślisz. On po prostu nie wie, o co ci chodzi.
      Zacznij od krótkiego stawania na tylnych łapkach, z czasem nauczy się utrzymywać równowagę i nie będzie się przewracał.
      Można szkolić koty w każdym wieku.

      Usuń
  14. moja Malwinka nauczona. u mnie sztuczka nazywa się "surykotek" ;) i kot już na samo zawołanie reaguje, nie trzeba gestu :) prosto też nauczyłam ją z tego "high five" - czyli daję rękę a ona robi surytkotka i mi piątkę przybija :) bardzo dziekuję za rady. tylko mam jeden problem. otóż kotka jest na tyle cwana i na tyle kocha wszsytkie przysmaki że próbuje wymusić :D czyli przychodzi do mnie, miauczy, a jak na nią popatrzę to sama z siebie robi surykotka. jest to trochę słodkie, staram się nie ulegać ale mi jej trochę szkoda bo taka biedna ma nadzieję :D a dzisiaj to wręcz nachalna była. jakieś rady?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli ci odpowiada, że sama z siebie robi surykotka, to ją za to nagradzaj. Jeśli wolisz, żeby tak nie robiła, to nie nagradzaj. Proste.

      Usuń
  15. Co jeśli trzeba wytresować kota w jeden dzień?

    OdpowiedzUsuń
  16. kiełbasa i pasta do zębów

    OdpowiedzUsuń
  17. Wiem, że już nie piszesz na tym blogu ale mam nadzieję, że mi odpowiesz.
    Mój kot owszem staje na tylnych łapach ale dość mocno obejmuje mnie łapami i zjada przysmak. Nie jestem pewna czy tak powinno być. Lu tak nie robi. Co robię źle? Pomożesz?

    OdpowiedzUsuń